تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۰۷ تير ۱۴۰۳

هشدار مهم | چند نفر در ایران تب دنگی گرفتند؟

۱۲۲ نفر در ایران مبتلا به تب دنگی شده‌اند که اکثر آن‌ها سابقه سفر به کشور امارات را داشته‌اند و ۳ مورد از بیماران هم سابقه سفر به کشور‌های پاکستان، عمان و بنین (غرب آفریقا) را داشته‌اند.

هشدار مهم | چند نفر در ایران تب دنگی گرفتند؟

رویداد ۲۴ | شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی ۱۲۲ بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور خبر داده که اکثر آن‌ها سابقه سفر به کشور امارات را داشته‌اند و ۳ مورد از بیماران هم سابقه سفر به کشور‌های پاکستان، عمان و بنین (غرب آفریقا) را داشته‌اند. موارد مثبت وارده از خارج کشور هم عمدتا در استان فارس از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی گراش، لار، جهرم و شیراز و باقی موارد در دانشگاه‌های هرمزگان، خراسان رضوی، بوشهر، چابهار، زاهدان، شهیدبهشتی، گیلان، قم، قزوین و ایران تشخیص داده شده‌اند.

با افزایش موارد ابتلا و تشخیص بومی این بیماری که نشان دهنده پشه آلوده در مناطقی است که زیستگاه آئدس به شمار می‌رود، حالا سؤال مهم اینجاست که پشه آئدس با چه شکل و شمایلی عامل بیماری است. تصویری شفاف از شکل پشه آئدس، عامل انتقال بیماری تب دنگی را در ادامه ببینید. این تصویر نشان میدهد وجود ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم و پاها، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید از ویژگی‌های ظاهری پشه آئدس است.

پشه آئدس منتقل کننده ویروس عفونی دنگی (دانگ)، زیکا و چیکونگونیاست و آب زیر گلدان ها، نخاله‌های ساختمانی، سطل‌های زباله خالی نشده، هرگونه آب راکد، لاستیک‌های بلا استفاده و… مهمترین محل رشد او به شمار می‌رود.

منبع: رکنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما